اکانت ویژه

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)
آشنایی بیشتر با منو مدیریت کامپوننت ها در جوملا

در این جلسه آموزشی، در مورد منو مدیریت کامپوننت ها در جوملا خواهیم پرداخت. ابتدا وارد بخش کنترل پنل جوملای خود شوید. در صفحه کنترل پنل یک منو به نام "کامپوننت ها" وجود دارد. روی منوی کامپوننت ها کلیک کنید ، یک منوی کشویی برای شما باز می شود. به تصویر زیر توجه کنید

نمایی از منو مدیریت کامپوننت ها

منو مدیریت کامپوننت ها در جوملا


همانطور که در تصویر می بینید منو کامپوننت دارای چندین گزینه و امکان است که در ادامه همه را توضیح می دهیم:

1 › ارتقا جوملا

این صفحه و گزینه آخرین نسخه جوملا را که  در حال حاضر شما استفاده می کنید را مشخص می کند. روی کامپوننت ها > ارتقا جوملا کلیک کنید - صفحه ای مانند تصویر زیر نمایش داده می شود:

  منو مدیریت کامپوننت ها - ارتقا


2 › ارجاع

برای رفتن به مدیریت ارجاع می توانید از منو کامپوننت ها > ارجاع استفاده کنید. در واقع ارجاع یا همان ریدایرکت کردن همان تغییر مسیر و آدرس وب سایت تان به آدرس جدید می باشد. شکل زیر صفحه مربوط به مدیریت ارجاع را نشان می دهد -

منو مدیریت کامپوننت ها - ارجاع

مدیریت ارجاع یک کامپوننتی است که از قسمت کنترل پنل وب سایت جوملا قابل دسترسی است. وظیفه اصلی آن تهیه مکانیسمی برای دادن امکان به یک مدیر برای تغییر مسیر URL صفحه وبی است که دیگر در صفحه وب سایت وجود ندارد. شما باید گزینه "استفاده از mod_ rewrite" (در قسمت تنظیمات کلی تب سایت سمت چپ تنظیمات سئو) را در گزینه های تنظیمات کلی جوملا خود فعال کنید تا بتوانید تغییر مسیرهایی را که ایجاد می کنید کار کنید.

جزئیات مربوط به ستون موجود در صفحه ارجاع ها در زیر ذکر شده است:

  • کادر انتخاب : این کادر را علامت بزنید تا یک یا چند مورد را انتخاب کنید. برای انتخاب همه موارد ، کادر موجود در عنوان ستون را علامت بزنید. پس از بررسی یک یا چند جعبه ، روی یک دکمه نوار ابزار کلیک کنید تا در مورد یا موارد انتخاب شده اقدامی انجام دهید. بسیاری از اقدامات نوار ابزار ، مانند انتشار و منتشر نشده، می توانند با چندین مورد کار کنند. سایر موارد ، مانند ویرایش ، فقط در یک زمان روی یک مورد کار می کنند. اگر چندین مورد بررسی شده و ویرایش را فشار دهید ، اولین مورد برای ویرایش باز می شود.
  • حالت : وضعیت آیتم مورد نظر را که شامل فعال (تیک سبز) یا غیرفعال (دایره قرمز) می باشد را نشان می دهد. در آیکون کشویی این ستون نیز می توان برای حذف یا آرشیو آیتم مورد نظر اقدام کرد.
  • آدرس وب باطل شده : URLکه در وب سایت شما هدایت می شود. فقط بخشی از آدرس صفحه وب در این لیست نمایش داده می شود.
  • آدرس وب جدید : URL مقصد برای تغییر مسیر
  • صفحه ارجاع داده شده :صفحه وب ارجاع شده برای تغییر مسی
  • تاریخ ایجاد شده : مشخص شدن تاریخ ایجاد آدرس جدید
  • بازدید 404 : تعداد بازدیدهای 404 که برای این صفحه وجو داشته است.
  • کد وضعیت : کد وضعیت صفحه.
  • شناسه : این یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای این مورد است که توسط جوملا به طور خودکار اختصاص داده شده است. برای شناسایی آیتم در داخل استفاده می شود و شما نمی توانید این شماره را تغییر دهید. هنگام ایجاد یک مورد جدید ، این قسمت 0 را نشان می دهد تا زمانی که ورودی جدید را ذخیره کنید تا در این مرحله یک شناسه به آن اختصاص یابد.

- نوار ابزار

در زیر ، ما جزئیات مربوط به نوارهای ابزار موجود در صفحه ارجاع ها را ذکر کردیم.

  • جدید - برای ایجاد یک تغییر مسیر صفحه ویرایش را باز می کند.
  • ویرایش - صفحه ویرایش را برای آیتم انتخاب شده باز می کند.اگر بیش از یک مورد انتخاب شود (در صورت وجود) ، فقط اولین آیتم باز می شود. صفحه ویرایش را نیز می توانید با کلیک روی نام آدرس موردنظر باز کنید.
  • فعال - تغییر مسیر انتخابی را برای استفاده در دسترس قرار می دهد.
  • غیرفعال - تغییر مسیر انتخابی را برای استفاده غیرقابل دسترس می کند.
  • آرشیو - این ویژگی می تواند با انتخاب بایگانی شده در فیلتر وضعیت انتخاب ، وضعیت تغییر مسیر انتخاب شده به منتشر شده یا منتشر نشده را تغییر دهد.
  • وارد کردن توده ای - امکانی برای اضافه کردن آدرس های اینترنتی جدید.
  • پاک سازی غیر فعال شد: پیوندهای غیرفعال را حذف می کند.URL هایی که هنوز فعال هستند حذف نمی شوند.
  • زباله دان - این گزینه وضعیت تغییر مسیر انتخابی را به سطل زباله تغییر می دهد.

3 › برچسب ها

برچسب ها به شما امکان می دهد برچسب های سایت خود را مدیریت کنید. برای ورود به مدیریت برجسب ها از منو کامپوننت ها > برچسب ها را انتخاب کنید. صفحه برچسب ها را در تصویر زیر می توانید ببینید:

منو مدیریت کامپوننت ها - برچسب

در واقع این امکان برای مشاهده لیستی از برچسب های موجود ، ویرایش و ایجاد برچسب های جدید استفاده می شود. فیلترهای لیست ، در بالای جدول در سمت چپ و راست نشان داده شده است. این فیلترها کنترل هایی هستند که به شما امکان می دهند موارد نمایش در صفحه مدیریت را محدود کنید. ممکن است بیش از یک فیلتر وارد شود. در این حالت ، فقط مواردی که تمام شرایط فیلتر را برآورده می کنند در لیست نشان داده می شوند.


4 › تبلیغات

این قسمت از چند ویژگی تنظیم شده است که زمانی که شما بر روی کامپوننت ها > تبلیغات کلیک می کنید برای شما زیر منوها نشان داده می شوند. به عکس توجه کنید:

منو مدیریت کامپوننت ها - تبلیغات

اجازه دهید تا هر یک از زیرمجموعه ها را به شرح زیر مطالعه کنیم -

1 ← تبلیغات:

این گزینه مورد استفاده برای اضافه کردن یا ویرایش تبلیغاتی که در وب سایت جوملا نمایش داده شوند می باششد. به یاد داشته باشید که قبل از ایجاد هرگونه آگهی حداقل یک آگهی مشتری و یک دسته بندی آگهی را ایجاد کنید.

در جلسه های بعدی به صورت تفصیلی در این مورد صحبت خواهیم کرد.

2 ← مجموعه ها:

در قسمت مدیریت مجموعه ها شما می توانید مجموعه جدید ایجاد یا مجموعه های دیگر را ویرایش کنید. در واقع لین قسمت برای مشاهده لیستی از مقولات موجود، ویرایش مجموعه های جاری و ایجاد دسته بندی های جدید تبلیغاتی استفاده می شود. توجه داشته باشید که دسته بندی های آگهی از دیگر دسته بندی ها ، مانند مقالات ، مخاطبین ، اخبار جدید و پیوندهای وب جداست. قبل از ایجاد یک آگهی حداقل باید یک دسته بندی آگهی مشتری و دسته بندی آگهی وجود داشته باشد.

منو مدیریت کامپوننت ها - مجموعه تبلیغات

 در جلسه های قبلی در مورد نوارهای ابزار موجود در مدیریت مجموعه ها و جزئیات مربوط به عناوین ستون صحبت کردیم. به آموزش "آشنایی بیشتر با لیستی از نوارهای ابزار جوملا" مراجعه کنید.

3 ← مشتری ها:

با استفاده از مدیریت مشتری هل می توانید یک آگهی مشتری جدید ایجاد کرده یا موارد موجود را ویرایش کنید. برای رفتن به صفحه مدیریت مشتریان ، بر روی کامپوننت ها >تبلیغات > مشتری ها کلیک کنید و صفحه ای مانند تصویر زیر را می توانید مشاهده کنید:

منو مدیریت کامپوننت ها - آگهی مشتریان

توجه داشته باشید یکی از ملزومات ایجاد یک تبلیغات وجود یک آگهی مشتریان می باشد. در این جا جزئیات مربوط به عناوین ستون مشتریان که در تصویر مشخص شده است توضیحات را ارائه می دهیم:

  • کادر انتخاب: این کادر را علامت بزنید تا یک یا چند مورد را انتخاب کنید. برای انتخاب همه موارد ، کادر موجود در عنوان ستون را علامت بزنید. پس از بررسی یک یا چند جعبه ، روی یک دکمه نوار ابزار کلیک کنید تا در مورد یا موارد انتخاب شده اقدامی انجام دهید. بسیاری از اقدامات نوار ابزار ، مانند انتشار و منتشر نشده، می توانند با چندین مورد کار کنند. سایر موارد ، مانند ویرایش ، فقط در یک زمان روی یک مورد کار می کنند. اگر چندین مورد بررسی شده و ویرایش را فشار دهید ، اولین مورد برای ویرایش باز می شود.
  • حالت: وضعیت مشتری موجو مانند ، منتشر شده ، منتشر نشده ، حذف کردن و یا آرشیو آن را نشان می دهد.
  • مشتری: عناوین انتخابی برای لیست مشتریان را نشان می دهد.
  • تماس: تماس های مربوط به هر مشتری را نشان می دهد
  • تیک سبز ( به معنای انتشار شده): آیتم های منتشر شده را نشان می دهد.
  • دایره قرمز (به معنای منتشر نشده): موارد منتشر نشده در هر آیتم را نشان می دهد.
  • آرشیو: تعداد موارد ارشیو شده را نشان می دهد.
  • سطل زباله: تعداد موارد حذف شده را نشان می دهد.
  • نوع خرید: این ویژگی استفاده می شود برای نمایش چگونگی خرید مشتریان بر اساس زمان - ماهانه ، سالانه و ... . به طور پیش فرض ماهانه می باشد.
  • شناسه: این یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای این مورد است که توسط جوملا به طور خودکار اختصاص داده شده است. برای شناسایی آیتم در داخل استفاده می شود و شما نمی توانید این شماره را تغییر دهید. هنگام ایجاد یک مورد جدید ، این قسمت 0 را نشان می دهد تا زمانی که ورودی جدید را ذخیره کنید تا در این مرحله یک شناسه به آن اختصاص یابد.

4 پیگیری

این ویژگی برای مشاهده لیستی از اطلاعات ردیابی تبلیغات موجود استفاده می شود. برای ورود به صفحه مدیریت آن به آدرس کامپوننت ها > تبلیغات > پیگیری بروید. صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد:

منو مدیریت کامپوننت ها - پیگیری تبلیغات

به قسمت مشخص شده در عکس توجه کنید تاریخ شروع و تاریخ پایان برای ردیابی اطلاعات بنر در یک دوره خاص استفاده می شود (به عنوان مثال تاریخ شروع را به عنوان 22- 08 - 97 و تاریخ پایان را به عنوان 22-08-98در نظر بگیرید ، در این دوره از اطلاعات آگهی پیگیری می شود)

اگر به نوار ابزار این صفحه توجه کنید دو گزینه جدبد وجود دارد که در ادامه تئضیح داده می شوند:

1. خروجی : خروجی گرفتن از اطلاعات تبلیغات بر اساس پرونده CSV

2. حذف ردیابی : حذف اطلاعات تبلیغات انتخاب شده


5 › تماس ها

اطلاعات تماس مشتری در سایت جوملا مانند نام ، آدرس ، شماره تلفن ، ایمیل و غیره را اضافه می کند. در واقع صفحه مدیریت تماس ها به شما امکان می دهد تا اطلاعات تماس را به سایت جوملا اضافه کنید. می توانید اطلاعاتی مانند نام ، آدرس ، تلفن و ایمیل را وارد کنید. همچنین می توانید تماس ها را به کاربران ثبت نام شده لینک دهید. پس می توانید با استفاده از منوی مدیریت لینک های نمایشی تماس ایجاد کنید. در مورد این مبحث نیز در آینده به طور جامع صحبت خواهیم کرد.


6 › جستجو

مدیریت جستجو به شما امکان می دهد ببینید که چه تعداد جستجو برای هر ترکیب کلیدی انجام شده است و نتیجه هر جستجو چیست. شما برای دسترسی به این صفحه می توانید از آدرس کامپوننت ها > جستجو استفاده کنید. صفحه ای مانند تصویر زیر دریافت خواهید کرد:

من مدیریت کامپوننت ها - جستجو

راهنمایی سریع

این ویژگی صفحه جستجوی وب سایت را فعال یا غیرفعال نمی کند. جستجو با اضافه کردن یک ماژول جستجو فعال می شود.
آمار جستجو به طور پیش فرض غیرفعال است. اگر علاقه مندید بدانید که بازدید کنندگان شما چه چیزی را جستجو می کنند و چه چیزی را می یابند ، باید آمار جستجو را فعال کنید.


7 › جستجو هوشمند

این ویژگی موجب افزایش جستجو در سایت می شود. با کلیک بر روی کامپوننت ها > جستجو هوشمند ، صفحه ای مانند تصویر زیر دریافت خواهید کرد.

منو مدیریت کامپوننت ها - جستجو هوشمند

این صفحه لیستی از کلیه مواردی را که در جستجوی هوشمند نمایه شده اند نشان می دهد. در صورت عدم نمایش لیست مورد نظر چک کنید که ایا پلاگین جستجو هوشنمد فعال می باشد یا خیر! درست مانند تصویر که تذکر داده است که پلاگین موردنظر فعال نمی باشد.

مدیریت جستجو هوشمند دارای سه امکان می باشد که هر کدام را توضیح می دهیم:

1. مطالب ایندکس شده: روی نماد نوار ابزار مطالب ایندکس شده کلیک کنید. با این کار پنجره ای برای نشان دادن پیشرفت عملکرد ایندکس سازی باز می شود. عملکرد ایندکس سازی بسته به تعداد موارد موجود در سایت شما و تعداد کلمات و عبارات جستجو موجود در هر مورد محتوا ممکن است مدتی طول بکشد. نوار پیشرفت نشان می دهد که تا چه اندازه روند نمایه سازی کامل شده است. این پنجره را تا زمانی که نمایه سازی کامل نشده است ببندید. در سایتهایی که مقدار زیادی از محتوا دارند ممکن است مدت زمان طولانی (دهها دقیقه) طول بکشد.

2. نقشه مطالب: این صفحه نقشه های محتوای موجود در فهرست جستجوی هوشمند را نشان می دهد. نقشه های محتوا به شما امکان می دهد تا محتوای ایندکس شده (مطالب و غیره) خود را به اطلاعات مربوط به متا مانند دسته ای که در آن قرار دارند ارجاع دهبد. هر مورد محتوا که توسط جستجوی هوشمند فهرست بندی می شود ، به یک یا چند نقشه محتوا اضافه می شود که می توانید در هنگام جستجو در فهرست ، از آن به عنوان فیلتر استفاده کنید.

نقشه های محتوا به دو بخش تقسیم می شوند:

  • گروه نقشه: اینها برای نوع خاصی از اطلاعات ، کانتینرهای فوق العاده ای هستند. به عنوان مثال ، یک گروه نقشه می تواند "نوع" ، "مجموعه" ، "Event" ، "زبان" یا "نویسنده" باشد.
  • نقشه مطالب: نقشه های مطالب مقادیر واقعی برای اطلاعات متا در یک گروه نقشه خاص هستند. برای مثال ، نقشه های محتوا نام دسته ها یا نویسندگان هستند.

3. فیلتر جستجو: این صفحه به شما امکان می دهد فیلتر جستجوی جدید ایجاد کرده یا یک فیلتر موجود را اصلاح کنید.

در عناوین ستون این صفحه نیز جزییاتی وجود دارد که ما در زیر توضیح می دهیم:

  • کادر انتخاب : این کادر را علامت بزنید تا یک یا چند مورد را انتخاب کنید. برای انتخاب همه موارد ، کادر موجود در عنوان ستون را علامت بزنید. پس از بررسی یک یا چند جعبه ، روی یک دکمه نوار ابزار کلیک کنید تا در مورد یا موارد انتخاب شده اقدامی انجام دهید. بسیاری از اقدامات نوار ابزار ، مانند انتشار و منتشر نشده، می توانند با چندین مورد کار کنند. سایر موارد ، مانند ویرایش ، فقط در یک زمان روی یک مورد کار می کنند. اگر چندین مورد بررسی شده و ویرایش را فشار دهید ، اولین مورد برای ویرایش باز می شود.
  • حالت: وضعیت آیتم محتوا موجود در جستجوی هوشمند رانشان می دهد. موارد منتشر شده با تیک سبز نشان داده می شوند و موارد منتشر نشده توسط یک دایره قرمز. می توانید با کلیک کردن بر روی آیکون، وضعیت یک مورد را تغییر دهید. تغییر وضعیت در این صفحه فقط در مورد موجود بودن آیتم در نتایج جستجو تأثیر می گذارد و بر خود آیتم محتوا تأثیر نمی گذارد.
  • عنوان : عنوان آیتم محتوا را نشان می دهد.
  • نوع: نوع آیتم محتوا را نشان می دهد.
  • آخرین بروزرسانی: تاریخی که آخرین بار آیتم محتوا دوباره فهرست بندی شده اند را نشان می دهد. هرگونه تغییر در قسمت های ایندکس شده از یک مورد ، به طور خودکار باعث می شود این آیتم محتوا مجددا ایندکس شود.
  • جزئیات: نمایش جزئیات آیتم محتوا (آغاز انتشار ، انتشار نهایی ، شروع محتوا ، پایان محتوا)
  • آدرس ناقص: URL ناقص (غیر SEF) که برای بازیابی مورد محتوا در نتایج جستجو استفاده خواهد شد.

8 › خبرخوان ها

صفحه مدیریت خبرخوان به شما امکان می دهد اخبار جدیدی از سایت های دیگر را به سایت جوملا اضافه کنید. شما می توانید با پیوندهایی را به این فید ها برای کاربران در قسمت خبرخوان جدید یا ویرایش آن اضافه کنید.

برای ورود به مدیریت خبرخوان می توانید به آدرس کامپوننت ها > خبرخوان ها > خبر خوان ها  و یا ورود به امکان دیگر آن به آدرس کامپوننت ها > خبرخوان ها > مجموعه ها مراجعه کنید. در مود این قسمت از تنظیمات کامپوننت در آینده به صورت تفصیلی توضیح خواهیم داد.


9 › پیام های بسته نصب

کامپوننت پیام های نصب پس از نصب به شما امکان می دهد پیام های عملی را بعد از نصب یا به روزرسانی سیستم مدیریت محتوا جوملا یا هر افزونه دیگری که به صورت اختیاری از آن استفاده می کند ، مرور کنید. به آدرس کامپوننت ها > پیام های نصب شده بروید، صفحه زیر را خواهید دید:

ساختار پیام
ساختار پیام معمولی به شرح زیر است:

  • خلاصه: خلاصه ای از پیام.
  • نسخه: نسخه CMS یا افزونه ای را که در آن برای اولین بار استفاده شده است نمایش می دهد.
  • پیام تفصیلی: پیام تفصیلی که تغییرات را توصیف می کند.
  • دکمه عمل: پیام ها به صورت اختیاری قادر به داشتن موارد عملی هستند که با آنها همراه هستند. در صورت وجود ، یک دکمه عمل به شما امکان می دهد عملی را همراه با پیام انجام دهید.
  • دکمه پیام را مخفی کنید: پیام ها می توانند پس از بررسی پنهان شوند. با کلیک بر روی این دکمه ، پیام دیگر در کامپوننت نمایش داده نمی شود.

10 › پیغام ها

کامپوننت ها > پیغام ها اجازه ارسال و خواندن پیام ها در جوملا را می دهد. هنگامی که روی پیغام ها کلیک می کنید، صفحه زیر را مشاهده می کنید:

منو مدیریت کامپوننت ها - پیغام ها

پیغام های خصوصی : صفحه پیام خصوصی این امکان را به شما می دهد تا به سایر کاربران قسمت مدیریتی سایت جوملا پیام ارسال کنید. شما ممکن است پیام ها را در اینجا بخوانید ، بنویسید، ارسال کنید و حذف کنید. علاوه بر این ، ممکن است تنظیمات پیام و گزینه های گروه بندی را نیز مدیریت کنید. در جسله های بعد در این مورد مفصل توضیح خواهیم داد.


11 › پیوستگی های چند زبان

قبل از افزودن این کامپوننت، هیچ مکانی آسان برای مدیریت همه موارد ترجمه شما وجود ندارد. هر آیتمی که ترجمه شده است را باید جداگانه یافت و ویرایش شود. با این کامپوننت، شما قادر خواهید بود تمام ترجمه های خود را در یک رابط واحد ویرایش کنید. این کار باعث صرفه جویی در وقت و انرژی زیادی می شود. این را نیر در نظر داشته باشید که ابتدا شما باید پلاگین فیلتر زبان را فعال کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید در :

نظرات (0)

تابحال برای این مطلب نظری داده نشده است .

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر به صورت مهمان . ثبت نام یا ورود
پیوست ها (0 / 1)
Share Your Location